Sveket tema i Kents sista film "Som det nu var"

3 november 2005 dog författaren och skådespelaren Kent Andersson, på ett sätt som är så få förunnat: Mitt i steget, full av liv, och med huvudet fullt av idéer, pjäser och texter som han ville genomföra. Kent slapp därmed en ovärdig död på ett sjukhus eller långvården. När vi träffades pratade vi ofta om vad som skulle hända om vi var sjuka när vi blev gamla. Vare sig Kent eller jag ville hamna på "hemmet". Detta talade vi också om i Berlin i augusti under det som kom att bli Kents sista filminspelning.

Filmen, "Som det nu var" (manus och regi: Per Teljer), handlar om att bli gammal och vårdas på ett sjukhem. Den beskriver mötet mellan far och son. Pappan är genuin socialist med övergivna ideal, medan sonen mest är intresserad av pengar, makt och karriär. Motvilligt besöker sonen sin far; filmen berättar om ett, minst sagt, laddat möte. Rollen passade Kent som "hand i handske".


I slutscenen skulle Kents rollfigur drabbas av hjärtinfarkt och signa ned död.

- Precis innan sista tagningen kände jag att det skulle vara ännu starkare om fadern bara satt och stirrade ut i tomheten. Alltså, en oerhört långsam död. Jag lade fram idén precis innan scenen skulle skjutas för Kent och vi var rörande överens om att JUST SÅ skulle det sluta, säger Per Teljer.

- Det är jag oerhört glad för idag!

Trots att scenen är flera minuter lång blinkar Kent inte en enda gång under slutscenen vilket vittnar om Kent Anderssons stora skådespelarkonst!

Filmen har premiär den 26 januari på Kunstlerhaus Bethanien i Kreuzberg i Berlin. Den svenska premiären äger rum på Göteborg Film Festival 29 januari 2006 kl. 17:30. Den visas på Kents egen teater Aftonstjärnan där han under en följd av år satte upp sina egna revyer.

När Kent 1988 talade om "Kultur i vården" inför 30 unga flickor mellan 16 och 18 år, och två pojkar i samma ålder, på en vårdskola i Kalmar betonade han vikten av "ömsedig respekt och värdighet" i vården och omsorgen. Kent förklarade för de blivande vårdbiträdena att Kultur inte bara är sådant som man kan läsa, lyssna, titta eller ta på:

- Måttet på ett samhälles kulturella nivå är hur man tar hand om sina svaga!

ROBERT SANDSTRÖM


Andersson, Kent
Andersson, Kent, 1933-2005, dramatiker och skådespelare, hedersdoktor vid Göteborgs universitet 2005. A. var verksam vid Göteborgs stadsteater 1961-77. Flotten (1967) blev hans genombrott som dramatiker. Samma år skrev han Hemmet (med Bengt Bratt) och 1968 Sandlådan. Alla tre skapades i nära samarbete med ensemble och regissör (Lennart Hjulström), vilket kom att betraktas som epokbildande för gruppteaterformen. Tillsammans med Tillståndet (1971, med Bengt Bratt) uppvisar pjäserna ideologiskt en utveckling från en allmänt vänsterorienterad kritik av välfärdssamhället till en allt radikalare attack mot samhället. Genremässigt är de att betrakta som satirrevyer med visst beroende av den tyska, politiska kabarétraditionen och Brechts episka dramatik. Bland A:s övriga verk kan nämnas Agnes (1972), Gropen (1975), Läget (1978), Chocken (1979), Vingen (1982) och Kent (1985). A. hade engagemang vid TV-teatern och Riksteatern, var 1977-86 anställd vid Folkteatern i Göteborg och därefter till 1996 på Dramaten, där bl.a. hans pjäs Fint folk (1996) sattes upp. År 1996 startade A. Teater Aftonstjärnan i Göteborg, där han till 2004 satte upp flera revyer alltifrån Under Aftonstjärnan (1996), som blev stora framgångar hos kritiker och publik. Källa: Nationalencyklopedin




Videokonstnären Per Teljers hemsida
Göteborg Film Festival